21 Jan 2015

nik aziz




“Apa yang paling diingati orang tentang nik aziz?” tanya seseorang melalui whatsapp kepada saya semalam. macam la saya ni pembantu nik aziz. bukan. tak pernah pun bekerja dengan nik aziz. saya cuma pemerhati dan peminat politik, termasuk pencak yang ditarikan orang tua itu.

pada 1992 saya menaiki kereta doktor maamor osman dengan salah seorang bos saya. saya kenal doc maamor tapi doc maamor mana la kenal saya. saya budak hijau sangat pada masa itu. saya buat bodo di kerusi belakang. sorang2.


ketika itu kamu jangan haraplah ada persatuan pengguna islam malaysia tu. mana ada. dia belum buat lagi persatuan tu. saya mengenal dia sebagai seorang penyelamat rahim tamby chik.


"habis, kalau nik aziz sibuk turun melawat pejabat pos, siapa nak buat kerja dia?" kata doc maamor sambil gelak. bos saya tu pun gelak. saya? sakit hati. ha ha ha

ketika itu menjadi kelaziman nik aziz sebagai embi turun melawat rakyat dengan bersahaja tanpa protokol tanpa pengawal peribadi. memanglah sekarang amalan itu pun biasa dibuat oleh pembesar2 lain. cuma pada awal 1990-an, ia adalah amalan pelik. dan tak mengada2 dan sangat plastik macam sekarang. makan gerai tepi jalan dengan anak bini, konon.

ketika orang lain sangat teruja dengan mat sabu kalau berceramah, saya tetap ternanti2 ceramah atau kuliah nik aziz (selain nik aziz, ceramah/kuliah yang terbaik pernah diberikan oleh almarhum ust fadzil nor). dia akan memulakan syarahnya dengan suara perlahan. entah mengapa. mungkin kebiasaan nik aziz (dan ust fadzil nor). tapi bagi saya ia adalah cara spontan utk menyuruh orang ramai berdiam, berhenti bercakap dan memberi perhatian kepada apa yang dipertakatan.

alhamdulillah saya tak ada banyak masalah memahami ceramah atau kuliah nik aziz waima kalau disampaikan dalam loghat kelantan. dan sangat saya suka apabila beliau menamatkan sesi kuliah/ceramah tanpa basa basi kalau waktunya sudah tiba. dia taat dengan waktu. kalau masa untuk beliau bercakap ialah 1 jam, dia akan berhenti apabila masa 1 jam itu sampai.

nik aziz adalah pemula kepada banyak benda. dia juga pesilat politik yang lincah.

"sesekali ada juga dia tersasul lidah," kata saya membalas whatsapp itu semalam, "tapi biasanya dia tidak akan mengecewakan penyokong pas."

apabila berlaku 'krisis' dalam pejabat embi kelantan suatu ketika dulu dan sahabat saya anual bakri haron tercampak keluar, hati saya bengang juga. namun di sebalik semua titik2 hitam kecil itu, nik aziz seorang ulama, pentadbir, politikus dan tokoh luar biasa. dan tak payah nak mengangan2-kan anaknya akan menjadi pendua kepada dia. tak payah.

mari kita doakan supaya beliau - nik aziz itu - sentiasa dirahmati Allah. kita bertuah memiliki manusia sehebat dia.

Tiada ulasan: