13 Nov 2014

tentang jpj, ketua pengarah dan tukang arah

"bos kau ni ok ke tidak?" tanya aku. bukan apa. kalau ketua pengarah tu memang lorat, aku senang sikit nak kutuk. jadi kutukan yang aku buat rasa lebih ikhlas. tapi kalau orang tu ok, tak gamak la nak kutuk2 lebih2.

tapi kata kawan aku, ketua pengarah jpj tu tak la lorat sangat. malah, kata dia, ketua pengarah jpj tu antara bos yang bagus memperjuangkan kebajikan kakitangan bawahannya.

"cuma penasihat2 dia yang over," kata sahabat itu.

kami berborak lagi. dan menariknya, si sahabat menyatakan jpj sekarang agak tertekan. kata dia, jpj bermati2-an nak membuktikan jabatan itu masih relevan dalam negara. kalau tidak, ada kemungkinan jpj akan dibubarkan.

sebab? kerana dah ada banyak agensi penguatkuasaan lain menjalankan tugas yg lebih kurang sama. berlaku pertindihan kuasa. puspakomnya, spadnya, majlis daerahnya, majlis keselamatan jalan rayanya. dan ada beberapa "nya" lagi. 

"sekolah memandu dan jadi institut. jpj dah tak banyak kuasa selain menguji pemandu sebelum dapat lesen.

"itu pun dengar2-nya nanti ujian memandu pun tak pakai jpj dah," kata dia. "ingat tak dulu ada penguat kuasa yang buat pemeriksaan dari rumah ke rumah nak check lesen tivi? bila lesen tivi radio dimansuhkan, dorang tak ada kerja. last2 bubar unit tu. kakitangannya diserap ke jabatan lain, termasuk jpj."

sebab tu, kata si sahabat, jpj sekarang bermati2-an nak buktikan mereka masih relevan. dan aku boleh faham. kesian juga. 

yang jadi isunya ialah ke-ter-sasul-an ketua pengarah jpj di depan lensa kamera. aku syak dia nervous sebab jarang2 buat pc. biasa lah. menteri memang kadang2 tak bagi pegawai2 kanan buat pc. sebab menteri sibuk nak menempek dan tumpang glamer.

dalam aku simpati2 kat jpj tu, kawan aku bagi tau lagi: "ni sibuk nak tukar uniform penguat kuasa pulak biar nampak betul2 macam polis semasa di luar. siap pakai but."

mula2 marah, lepas tu sejuk sikit. last2 naik darah semula.

Tiada ulasan: