12 Nov 2014

faridisme dan rtm



malam semalam aku secara tak sengaja tertengok berita dunia rtm. sebabnya, aku rewang punya rewang punat astro di rumah, tak ada rancangan yang menarik. tertengok tak sampai 3 minit. sebabnya pembaca berita itu ialah pembaca berita paling membosankan pernah aku jumpa. farid ismeth.

dulu2 - di zaman tak ada astro, apatah lagi tv3 - aku rajin tengok berita rtm. antara pembaca yg aku suka ialah harjit singh hullon, hashim embi dan kamarudin ahmad (kalau tak silap). pada susuk harjit aku jumpa lelaki sikh yg fasih berbahasa melayu. pada hashim embi aku jumpa pembaca yg santun dan berhati2. pada kamaruddin yg itu aku nampak pembaca berita yang bersahaja dan santai.

hinggalah muncul mamat bernama farid itu. 

rtm dan beritanya jadi sangat memualkan. dan ternyata rtm - secara kebetulan - bukan lagi  menjadi pilihan. terutama apabila orang ramai mempunyai pilihan. masa berubah, selera manusia berubah tapi rtm tetap tak berubah.

itu adalah antara masalah media massa arus perdana. akhbar misalnya. ketika suatu ketika dulu ada akhbar yg menjadi pilihan kerana mengikut kehendak semasa pembaca - dan tentunya selepas bergelut beberapa lama ketika di peringkat awal usianya - ia, si akhbar itu, membesar dengan identiti yang keliru. nak kata macam transgender pun dah macam boleh dah.

dan ketika menjadi dewasa ada pula orang dari rtm diambil bekerja. itu bukanlah salah. ia hanya menjadi tragedi apabila akhbar itu - oleh pengaruh rtm tadi - perlahan-lahan ditukar menjadi berita yang ada mamat bernama farid tadi. 

Tiada ulasan: