12 Okt 2011

jais ke, jahat?

saya masih di tingkatan empat masa tu. sekolah pagi, tapi kejadian ini berlaku pada waktu awal petang. saya dan kawan2 baru saja masuk ke makmal sains sebab masa tu waktu untuk subjek sains. masing2 duduk di kerusi yang di depannya ada meja dan sinki. ada paip di situ. cikgu belum masuk. jadi suasana agak bingit.

kamarol zaman yang duduk di barisan depan tiba2 meminta sesuatu daripada saya. tak ingat apa yang dia minta, tapi disebabkan saya dan dia akrab, saya benarkan dia membuka beg sekolah. ambil sendiri apa yang dia nak pinjam. dan saya meneruskan kesibukan yang tak ada kena-mengena dengan buku atau ilmu sains yang sepatutnya saya tekuni ketika itu.

maklumlah, cikgu pun belum masuk. apa barang mau belajar? uhuk!

lagi pun saya tak berniat jadi saintis. saya mahu jadi pengarang. uhuk! uhuk!

tiba2 kamarol zaman tergelak besar ketika tangan kirinya memegang beg hijau saya dan sebahagian daripada tangan kanannya ada dalam beg itu. kepalanya tertunduk sedikit sebab menjenguk barang dalam beg itu.

"oi! engko dengar ahmad jais?" kata dia agak kuat. dia tergelak besar melihat ada kaset ahmad jais dalam beg sandang saya. kaset tu baru saya beli di supermarket di teluk intan.

(cis!)

ya, dalam usia 16 tahun, saya menggemari ahmad jais. dan selepas berusia lebih 40 tahun, saya masih menggemari suara dan lagu ahmad jais. jadi, semalam, apabila saya mendapat tahu ahmad jais sudah dipanggil Allah, pastilah saya sedih. memanglah itu takdir dia. sampai masa dia diambil nyawa, nak buat macam mana. tapi tentulah tak salah kalau saya sedih, kan?

tapi ada satu lagi jais yang buat saya sakit hati. dan rasa sakit hati itu - ya, elok juga - menyebabkan saya kurang sedih lagi kepada kematian ahmad jais. jais yang lagi satu itu tak habis2 bikin kecoh. sibuk pasal tauliahlah. sibuk nak hendap orang berceramahlah. bila ada orang pergi gereja, marah. bila orang minta bantuan zakat, punya la payah. kecoh2 siasat, tapi bukti tak cukup.

chis! bikin malu sama agama saja!

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

jais, muis sama aje, telah diANJINGkan oleh umno perkara2 mungkar bersepah-sepah diselangor tidak dihiraukan, perkara baik pula diambil tindakan. apa nak jadi jais/muis ni...