1 Okt 2011

folie a deux

folie a deux ialah sejenis penyakit halusinasi atau kegilaan yang unik. tidak seperti penyakit jiwa lain, folie a deux ini dianggap folie a deux kerana ia berjangkit. kegilaan yang dikongsi oleh lebih daripada seorang.

sifat penyakit folie a deux menjadikan penghidapnya susah nak dikenali tanpa mereka didekati secara langsung. tidak seperti kebanyakan penyakit jiwa, folie a deux menjadikan seseorang itu boleh saja kelihatan segak dan bergaya, malah dalam keadaan tertentu penghildang folie a deux mungkin nampak lebih hebat dan bergaya daripada orang normal.

mengikut kajian saya (che... korang ingat doktor fadzilah kamsah sorang je ke yang boleh claim dia buat kajian itu ini? mentang2 la dia pandai bercakap, korang terus je percaya "berdasarkan kajian saya" yang dia selalu ulang2 tu...), penghidap folie a deux selesa berada dalam dunia halusinasinya. dia tak tahu dan tak percaya kalau dia diberitahu dia gila.

dalam keadaan tertentu, mereka (ya, saya gunakan mereka sbb folie a deux ni dideritai secara beramai2. berkelompok) mereka akan marah bagai nak gila kalau diberitahu apa yang mereka percaya adalah cuma halusinasi. khayalan. fantasi. masalah akan jadi lebih besar kalau halusinasi itu mereka imani sejak berdekad2 lamanya.

percaya bahawa gerombolan mereka saja satu2-nya yang berjuang untuk merdeka, misalnya. percaya malaya tak dijajah british, satu lagi misalan. atau kamu mungkin lebih mudah faham kalau saya berikan contoh misalan seperti gimik seseorang anak bangsawan menaiki bas berjumpa rakyat jelata. ya, itu mungkin contoh yang lebih kontemporari, ya.

(kamu tahu? semasa barack obama berkempen di seluruh amerika dulu, selain kapal terbang, dia menggunakan bas. ya, tentulah bukan bas seperti bas ekspres jalan duta - alor setar, tapi sesuailah dgn status obama sebagai calon presiden. so, anak bangsawan berjumpa rakyat jelata menaiki bas sama sekali bukan gambaran seseorang itu berjiwa rakyat. bukan.)

ikut kajian yang saya buat (ya.... betul, bukan doktor fadzilah kamsah sorang je yang reti buat kajian. orang yang tak berapa pandai bercakap pun reti buat kajian ya) penghidap folie a deux mungkin boleh disembuhkan tanpa ubat kalau mereka dipisahkan.

1 ulasan:

lelaki gunung berkata...

orang tua2 kata, penyakit ni kena bagi dok dengan kera semalam dua kemudian tu bagi mandi air kolah masjid 7 kolah.