14 Okt 2011

jais ke, jahat (siri kedua)

lima atau enam tahun dulu saya mula bermukim di sungai buloh. taman biasa utk kuli seperti saya. ketika itu di sepanjang jalan depan rumah saya, tak banyak rumah didiami. saya antara penghuni terawal bagi blok yang saya diami. perlahan2, satu demi satu rumah mula berorang. makin lama makin ramai.

diringkaskan cerita - sebab saya sedang malas bercerita sekarang - kami pun makin ramailah. makin meriahlah. tapi ada satu kekurangan. kami kekurangan surau utk taman fasa kami. tapak surau memang dah ada disediakan pemaju. tapi tak nampak ada harapan surau tu akan dibina dengan segera. tambahan pula mengikut maklumat, pemaju hanya sedia tapak. mau bina surau, penduduk mesti bikin sendiri.

maka disepakati sebuah rumah yang belum diduduki - dan kebetulan pula betul2 di belakang rumah saya - ditukar status jadi surau. maka dibuatlah urusan yang sepatutnya. paling utama, minta kebenaran kepada jais sebagai badan menjaga (er... saya takkan marah kamu kalau kamu mencebik dengan perkataan "menjaga" itu) agama islam di selangor.

diringkaskan cerita (lagi), permohonan itu nampaknya akan diluluskan. dan tiba2 ada seorang lelaki yang menumpang di rumah-yang-akan-jadi-surau itu untuk beberapa hari. drp cakap2 orang surau lelaki itu seorang ustaz yang nak menumpang seminggu dua di situ. dan kami tak pernah membantahnya.

cuma pada saya, ustaz yang itu tak nampak macam ustaz. tapi saya tak cakap apa2. saya diamkan saja.

dan seperti yang saya jangka, ustaz itu pun menghilang beberapa hari kemudian. dan surau kami pun mendapat "tauliah" jadi surau sementara. dan hingga kini saya tertanya2: jais pun ada cawangan khas ke?

Tiada ulasan: