6 Nov 2009

pas, blogger dan media baru

saya tak pasti tarikh sebenar, tapi mungkin 10 atau 15 tahun lepas. atau tiga, empat kali pilihan raya umum sebelum yang mutakhir tahun lalu, pas terkedepan dalam memanipulasi dan memanfaatkan teknologi. saya yakin, dap juga macam tu. kalau kurang meluas pun, ia tak memalukan.

ketika itu mana ada pkr.

semangat 46 yang hayatnya sangat singkat tu, saya tak pasti tahap celik it mereka. yang pasti, pas terkedepan. menggunakan komputer peribadi (pc) untuk menyemak senarai pemilih, misalnya. atau menentukan saluran pengundi di pondok panas.

ketika tu, umno/bn masih terkial-kial guna kaedah manual. guna tangan, jari dan mata (otak, saya tak pasti) menyemak daftar pemilih. memalukan. tapi puak2 umno mana pernah kenal malu - dulu, kini selama-lamanya. ditakdirkan mereka masih gagah (hasil manipulasi agensi kerajaanlah, apa lagi...!).

pas (dan pembangkang secara umumnya) terkedepan dalam teknologi berdepan dengan umno/bn yang masih hidup dalam zaman batu. tapi pas (dan pembangkang) jarang2 menang.

era reformasi pun tiba. internet mula dikenali dan digunakan meluas oleh pembangkang. pas, adil (kemudian keadilan) dan dap guna medium baru dalam perang saraf. umno baru belajar macam mana nak on pc. juga tercari2 manual laptop.

hasilnya - umno/bn terpukul dalam pilihan raya umum. terengganu jatuh (malangnya jatuh di tempat yang tak betul. alahai...!), kedah ada wakil pembangkang yang ketara. penang juga menampakkan kekuatan dap. di perak, ust sabran asmawi masuk dewan undangan negeri. selangor, ada dua tiga kerusi pas menang (malangnya di tempat - atau tokoh - yang tak betul. (alahai...!).

pengalaman itu dipelajari umno/bn. mereka belajar menggunakan internet. ada impak juga. ditambah dengan kemunculan pack & blah - maksud saya, pak lah. pembangkang terpukul teruk. umno/bn ketawa besar. memanglah lama-kelamaan umno/bn berdengkur, tapi pru 2004 memberi tamparan besar kepada pembangkang.

ditakdirkan penyokong pas, keadilan dan dap ramai yang cerdik (dipercayai sebahagian daripada mereka adalah ahli/penyokong umno yang meninggalkan parti chauvinis tu. maka tinggallah yang bebal dan bengap dalam parti umno/bn - dulu, kini dan selamanya). tokoh dan penyokong cerdik inilah yang mengatur langkah dalam medium baru perang saraf. selain internet, ada pula blog.

umno/bn yang bebal - dulu, kini dan selamanya itu - terkial2 mencari apa maksud blogspot, blogdrive, wordpress dan kawasan2 yang sewaktu dengannya. sebelum mereka yang bebal itu tahu apa blog, pas, keadilan dan dap melintasi garis penamat dan berjaya menguasai maklumat. maka, lihatlah kesannya pada pru 2008.

memanglah ada banyak faktor lain. tapi elemen medium terkini juga ada peranan. ingat - dalam dunia sekarang, maklumat adalah kuasa. dan pengurusan maklumat yang tepat membolehkan pas, keadilan dan dap menguasai kuasa.

selepas pru 2008, umno/bn mula belajar. ramai pemuka2 parti perkauman malaya ada blog sendiri. najib pun ada (walaupun diyakini bukan dia yang kendalikan. entah2 dia tak pernah tau pun url blog dia.

setakat ini, blog dan medium baru masih berperanan besar. selain menyerang umno/bn, penyokong pakatan rakyat juga berpeluang membongkar pelbagai kebebalan di kalangan pemimpin parti masing2. dalam pas, misalnya.

di pihak umno/bn, mereka semakin mahir (walaupun tak pernah cerdik) memanipulasi internet. mengupah cybertrooper, misa;nya. di kalangan penyokong pakatan rakyat, medium baru terus digunakan menghadapi apa saja cabaran.

diyakini, ia masih dapat dimanfaatkan menjelang pru akan datang.

pada masa sama, medium baru yang lebih pantas akan tetap muncul.ia mungkin menolak blog dan tweeter ke tepi. bodoh sangatlah penyokong pakatan rakyat kalau tak dapat menangkap ilmu itu dan memanfaatkannya. kalau penyokong umno/bn, memang sah bodoh. maka mereka akan hanya dapat menguasai ilmu itu kira2 10 tahun ke belakang.

jadi, tak berapa cerdik juga kalau ada pemimpin pakatan rakyat - pas, misalnya - memarahi ahli kerana bermain2 dengan medium baru ini. menyindir dan memperlekeh tok guru nik aziz, misalnya.

isunya sekarang adalah - bagaimana penyokong pakatan rakyat mampu kekal mendahului penyokong umno yang dulu, kini dan selamanya bodoh itu. bukan menyergah dan berlabun berkata itu 'pantang' ini 'pantang'. kalau itu berlaku (maksudnya, melarang ahli/penyokong pakatan rakyat) memanfaatkan medium baru), adalah sahih lagi tepat dikatakan bahawa orang pas sebenarnya tak layak ada dalam parti yang cerdik.

wajib dia diketepikan. biar dia berkawan dengan orang2 bodoh dalam umno/bn.

p/s: tentang rancangan ketua penerangan pas pusat untuk adakan pertemuan dengan blogger tu memang patut. dan sesuai juga diwajibkan semua peserta mengemukakan nombor keahlian parti. cuma yang lebih penting, penceramah yang dikatakan akan dijemput membentangkan kertas kerja itu juga seeloknya ada nombor ahli pas. sekurang2-nya diyakini boleh dipercayai. dr abu hassan hasbullah? alamak!

1 ulasan:

mamai berkata...

pergh pedihnya amat dalam aduh aku baru nak bejalar pasang plug komputer nie