7 Nov 2009

bodohnya jais

On Tuesday, Mais issued a press statement stating that all public statements related to issues involving religious administration in the state and all directives to religious officers and mosque officials could only be issued by the Sultan of Selangor, Mais, the clerics, Jais and theSyariah Court. Hasan's name, as an exco in charge of Muslim affairs, was not includedin the list. Mais chairman Datuk Mohamad Adzib Mohd Isa had said any other personwishing to issue such a statement must first get the approval of the Maischairman. - nst 01/10/09


oklah, saya mengaku agak semberono.

berdasarkan perkembangan semasa, barangkali dalam isu ini saya tak salahkan hasan ali. walaupun dia exco agama, kegagalan pengurusan agama islam di selangor menjalani perubahan - bagi saya - dikekang pihak lain.

barangkali saya tak keterlaluan mengharapkan sekurang2-nya khutbah jumaat di selangor tak bodoh dan membodohkan jemaah selepas pakatan rakyat menguasai kerajaan. tambahan pula exco agama dipegang hassan ali.

tapi harapan itu tak jadi kenyataan, waima di surau yang selama ini saya lihat agak berani menjemput penceramah lantang. surau al-hidayah di saujana utama pernah mengundang ustaz shahrir long satu ketika dulu.

mengenalinya ketika bertugas di utara dan pernah menguruskan ceramahnya di pejabat secara langsung, saya faham pendekatan ustaz tu.

tapi hampir setiap jumaat, khutbah di surau al-hidayah tetap membodohkan jemaah. semalam, khutbah disampaikan berkisar pada isu menyuburkan semangat membaca. isu yang saya dah pernah dengar tahun lalu. dan tahun2 sebelumnya.

dua tahun lepas, khutbah disediakan jais berkisar pada kempen membasmi demam denggi. isinya - saling tak tumpah membaca poster kempen antidenggi!

tu yang saya kata - bodoh dan membodohkan.

dan bila jais marah orang bukan islam masuk masjid dan berucap, lengkap dan mutlaklah kebodohan itu.

isunya adalah - siapa yang membodohkan jais? dan siapa pula mahu membodohkan jemaah?

1 ulasan:

mamai berkata...

kau rasa ini bodoh tahap berapa agaknya