20 Okt 2009

1bangsamelayutakcerdik

lena pagi saya dikejutkan dengan panggilan daripada isteri. dia minta datang ke kedai tayar kerana tayar myvi-nya pancit. tak dapat diselamatkan lagi. tak boleh ditampal lagi.

maka dengan kelat kelopak mata, saya bersiap dan menggagahkan diri ke kedai tayar teck li yang terletak kira2 3 km dari rumah. kedai cina yang pernah dua tiga kali saya kunjungi untuk menyumbat lubang pada tayar kereta. juga membetulkan alignment kereta.

ada tiga petugas di situ, termasuk seorang yang saya anggap pengurus merangkap kuli. daripada tiga mereka, dua adalah cina dan seorang melayu.

sambil melihat si pengurus merangkap kuli itu membetulkan tayar, saya duduk di kerusi plastik di tepi kedai. leka juga melihat dia bekerja. sesekali dia terpaksa melintas di depan saya. dan setiap kali melintas itu juga dia akan membongkokkan diri tanpa hormat.

pada ketika lain, pekerja lain juga melintas di depan dan belakang saya. dan tak pernah gagal untuk dia tidak membongkokkan diri. atau sekurang2-nya memberi gambaran hormat.

nota: pekerja yang tak tunduk itu adalah bangsa melayu.

insiden itu memang tidak mengubah persepsi saya sebenarnya. bahawa bangsa melayu kaya dan bangga dengan ego bodoh sombong. juga tak cerdik dalam bertindak berbanding bangsa cina.

ya, saya cuba untuk tidak bercakap tentang politik. tapi itulah, realiti memaksa saya melihat bahawa dalam semua aspek, bangsa melayu masih tegar dan setia kepada kebodohan.

1 ulasan:

mamai berkata...

1 bangsa melayu ajerkan yang bodoh...tak apa dia sombong bodoh