13 Sep 2010

publisiti

saya masih agak ingat peristiwa itu. walaupun tarikh sebenar dah lupa, tempatnya masih jelas. ia mungkin sekitar 1991 atau 1992. mungkin juga 1993. tapi kemungkinan besar 1992. lokasinya, bangunan annex sebelah central market. masa tu ada dua atau tiga cineplex di situ.

saya rajin juga menonton wayang di situ. boring di tempat kerja dan malas nak balik ke taman gombak awal2, saya menonton wayang.

pada satu senja, saya nampak seorang lelaki cina gempal dan agak pendek. misai yang dua tiga helai tersisir rapi. baju t ber-tug in dalam seluar slek. rambut hitam berminyak. dia bawak sorang atau dua anak. ada juga lelaki melayu - seorang atau berdua. mereka menonton wayang entah cerita apa.

disebabkan kehebatan saya, segera saya tahu dan kenal lelaki itu orang besar berjaya group. vincent tan. masa tu nama dia agak popular tapi tak sepopular hartawan dan penerbit filem zaman la ni. doktor rozmey, misalnya. harta vincent tan juga berbukit2 walaupun tak segah filem dua alam doktor rozmey.

dan sebenarnya, dia - dan hampir semua orang hartawan dan kayawan di mana2 dalam dunia - tak gemarkan (atau dinasihat supaya jgn gemar) publisiti. tengok la tan sri syed mokhtar al-bukhary. atau ananda krishnan. atau robert kuok (ah, saya memang mengimani semangat 1 malaysia, kan? heh heh).

ramai orang tahu/kenal nama2 mcm vincent tan, syed mokhtar, ananda, robert kuok dan tokoh2 lain yang sewaktu dengannya. tapi mereka sangat jarang muncul dalam media. bergaya dengan bow dan menunjuk tanda 'bagus' utk mempromosi ubat buang lemak, misalnya. atau menayang kereta dan rumah agam, satu lagi misalannya.

dan apa masalah mereka? langsung tak diketahui. apa keseronokan mereka? hampir tiada siapa tahu. apa warna kereta mewah masing2? sangat ramai tak tahu.

dan lebih penting, keselamatan mereka mungkin lebih terjamin. setakat ini tak ada yang rentung kena bakar.

mudah2-an dato sosilawati dirahmati. amin.

Tiada ulasan: