28 Sep 2010

hata yang saya tak kenali

saya kenal nama hata wahari ini semasa baru2 kerja dulu. masa saya sibuk di meja jenayah. bersama seorang (bekas) sahabat karib, saya selalu mendengar dia menyebut nama hata. kami sama2 muda, sama2 baru kerja di media arus perdana (maksud saya, kerja di syarikat akhbar yang besar. perdana atau tidak - dalam dunia siber dan maya yang meletup2 sekarang - itu subjektif).

daripada (bekas) sahabat karib itu, saya selalu mendengar nama hata. puncanya bukan apa. kata (bekas) sahabat karib itu, hata cuba tackle aweknya. kebetulan pula awek (bekas) sahabat karib saya tu juga wartawan. dia kerja di harian watan. kira2 kami sama2 di meja crime. cuma saya mungkin tak pernah bersemuka dengan hata di mana2 lokasi atau pc. mungkin pernah, tapi saya tak ingat.

dan selepas belasan tahun, saya tak lagi buat liputan berita jenayah. (bekas) sahabat karib saya pun terpelanting jauh. bukan saja tak buat berita jenayah. sekarang dia tak buat berita langsung! hata juga dah jadi wartawan kanan di utusan. dah cover perdana menteri dan menteri2.

sesekali saya ada ternampak dia di tempat assignment. dan tak ada apa nak dibualkan. dia wartawan kanan. saya wartawan kiri. apa nak buat. nasib.

dan rupa2-nya hata menang jawatan presiden nuj. ya, saya adalah seorang daripada pengundi dia tanpa tahu dia bagaimana dan ke mana arah pandangannya dalam nuj. saya cuma mengundi sebab saya nak mengundi dia. rupa2-nya, pilihan saya mungkin tak salah. melihat pendirian dan pandangan hata, saya rasa saya patut hormat dia.

tak ramai wartawan yang berani macam dia (yang saya nampak la). mungkin ramai yang berpendapat sama macam dia, tapi tak ramai yang berani. isunya sekarang adalah: keberanian. saya pun mengaku siap2 tak berani, sebab saya lebih suka kerja selamat. maklumlah, dah la gaji ciput, orang pulak macam tak suka. silap2 hari bulan kena buang, jenuh nak tahan gigi kunyah pasir nanti.

saya teringat kepada pak said zahari. tokoh yang saya teringin sangat nak jumpa tapi tak dapat2 nak jumpa. nak harap kawan2 macam fazalah, memang tak boleh harap!

er, kamu tahu - ada bekas bos saya - juga wartawan, pastinya - pernah tanya: siapa said zahari?

1 ulasan:

Fakrul berkata...

nama fazalah kena petik hahaha

er, ada jugak wartawan tak kenal Said Zahari? hmmm sedih!