16 Jan 2010

piiiirrrraaaahhhh!!!!

kecoh sungguh la isu hak nak panggil Tuhan sebagai Allah ni. sampai demo sana sini, pijak gambar wakil rakyat. marah reporter. ugut macam2. er, korang ingat lagi ke pasal harga gula dah naik, jet pun tak leh terbang sebab enjin tak ada. bala dibawa mr bala dan macam2 lagi tu? ada ingat?

saya ada pendapat sendiri dan tak payah la nak ulas kat sini. masing2 ada hak masing2. tapi kalau nak baca majlis diskusi tentang isu itu, boleh klik ke link ini dan ini.

kedua - sebenarnya kita (saya terutamanya) dah berkurun jadikan kalimah Allah tu halai-balai. selalunya dengan niat suci. dalam persuratkhabaran, punya la banyak ruang guna nama Allah tu. nak dakwah, misalnya. dalam kolum agama, misalnya. tapi kebanyakan kita tak sedar - kalimah tu ditulis/cetak pada kertas akhbar yang tak langsung terjamin kehormatannya.

tak payah tunggu paper sampai kedai. sebaik masuk proses cetak, tak ada sapa2 yang jaga supaya halaman yang ada cetak kalimah Allah tu tidak dicaca-marbakan. bayangkan kalau dah lepas cetak dan masuk lori. bayangkan kalau dah sampai kat vendor. bayangkan kalau sampai kedai. bayangkan kalau dah baca.

secara mudah, niat suci dalam paper tu bertukar jadi hina dalam tempoh beberapa jam saja. ada yang peduli?

piiiiiiirrrrraaaaaahhhhhh!

1 ulasan:

mamai berkata...

betul la pirahhhhhhh depa semua tu