30 Okt 2009

kena santau

saya masih ingat2 lupa peristiwa tu. mungkin akhir atau pertengahan 1970-an. tak pernah saya nampak abang saya menangis sesedih itu. sebabnya - kawan baik dia yang uzur menghembuskan nafas terakhir di hospital. saya tak ingat banyak, cuma yang pasti, kawan abang saya tu kerja di tapah road. kakitangan kerajaan, rasanya.

saya hanya tahu dia disantau. mana saya tau apa santau masa tu. tapi lama-kelamaan, baru saya tau penangan santau.

tanpa disedari - atau terlewat untuk disedari - santau adalah antara pembunuh paling zalim. penghidapnya menderita lama dan banyak. makan dalam, kata orang.

racunnya pulak bukan calang2 anak. ada miang buluh. ada serbuk kaca. ada rambut. ngeri, beb.
silap boleh berlaku sekelip mata. tanpa disedar. malah, kadang2 dihulur dalam suasana mesra, baik dan muhibbah. sekali termakan, jenuh nak ubat.

kalau dah berubat, belum tentu pulih. nak kebah pun bukan senang, inikan pulih.

kalau dah keluarkan racun2 tu, entah berapa lama nak sembuh. badan kekal kurus, menderita. itu tak boleh, ini pantang. itu sakit, ini tak senang. tidur tak lena. hanya ketabahan dan kesungguhan boleh mengubah keadaan. itu pun, calar-balar dalam badan dah terjadi. ada parut sana sini.

macam luka pada kulit. darah boleh kering, luka boleh sembuh. parut masih ada. itulah padahnya termakan umpan. kadang2 umpan dihulur dalam suasana mesra, baik, berpeluk2 dan muhibbah. sekali termakan, jenuh nak ubat.

(eh, ngapa aku rasa macam cakap pasal pas pulak nih...? heh heh)

2 ulasan:

mudin001 berkata...

buat sajak sedap ni beb! :)

mamai berkata...

santau ie macam barah juga kan payah nak baik tapi nak kena cari juga penawarnya...aduhai masih menanti cahaya bulan