18 Nov 2009

fadzlan

"sekurang-kurangnya aku boleh banyak belajar daripada orang cina," kata ahli dewan undangan negeri pasir berdamar zaman 1980-an dulu, fadzlan yahya.

saya menemuinya di ipoh bagi menyiapkan tugasan diberi majikan.

fadzlan yahya - bagi saya - kadang2 satu enigma dalam politik, khasnya di perak. dia orang melayu jati tapi memilih dap sebagai wadah berpolitik ketika orang lain melihat parti itu sebagai parti yang macam boleh memurtadkan orang islam. jawatan tertinggi pernah disandangnya dalam dap adalah naib presiden.

dia dipilih sebagai adun pasir berdamar beberapa penggal, kalau tak silap.

untuk yang tak biasa, pasir berdamar adalah kawasan penempatan cina di teluk intan, perak. bermacam2 dongeng dilabunkan orang melayu tentang pasir berdamar. keadaan itu menyebabkan orang melayu takut gila kalau masuk ke kawasan itu.

tapi di situlah fadzlan jadi adun. orang melayu dipilih orang cina jadi wakil rakyat menyuarakan keperluan mereka di dewan undangan negeri.

kini, saya tak pasti di mana fadzlan. kali terakhir saya mendapat tahu, dia menggerakkan inisiatif menyatukan sekelompok orang berketurunan mandailing di bawah kumpulannya. dan saya tak berminat untuk tahu lebih lanjut.

tapi, kata2 fadzlan hampir dua dekad lalu masih relevan. orang melayu perlu belajar banyak daripada orang cina. termasuk berpolitik.

2 ulasan:

mamai berkata...

aku setuju juga macam tu tapi tak bermakna kena ikut betul tak

setiakasih berkata...

banyak lagi org melayu kena blajar...
dan yang baik hingga yang ...
bukan nak blajar jadi jahat agar tidak diperb*d*hkan.. mm...