25 Okt 2009

bagaimana cara pas (yang bijak) mahu mengambil sikap




kerana kesuntukan masa (dan saya pun rasa nak melepak tak puas2 sepanjang sabtu dan awal pagi ahad), saya tak sempat mencari banyak maklumat mengenai cadangan nik aziz supaya pas adakan EGM. tapi dalam asyik melepak tak puas2 tu pun, saya dapat tahu tpm ada bagi komen. memang komen yang sedap untuk umno sebab isu tu mengena pada pas.

dalam keadaan (sesetengah) ahli pas semakin manja dan malas berfikir - dan punya la payah nak paham mesej kalau berkias - mungkin kita boleh mengambil sedikit petua untuk menentukan sikap dalam krisis parti pas yang tak berkesudahan ini.

saya tak ingat siapa yang mulakan atau tak tahu daripada mulut siapa 'formula' ini, tapi saya mendengarnya dan mengingatinya hingga sekarang selepas almarhum dato' fadzil noor berucap menyampaikannya. kata beliau, kita yakin berada dalam posisi betul kalau musuh marah pada kita. maksudnya, makin marah musuh, makin benar dan betul posisi perjuangan kita.

ia adalah falsafah yang mudah dan polos - kecuali bagi manusia yang malas nak berfikir lebih daripada satu lapis.

macam menjelang muktamar pas di shah alam baru-baru ni. musuh pas (termasuklah utusan malaysia, tv3 dan sekutunya yang lain) bersungguh2 nakkan husam kalah. mesejnya mudah kalau kita faham falsafah polos disebutkan almarhum ust fadzil tadi.

tapi masalahnya, majoriti ahli pas malas berfikir lebih daripada selapis. selepas bertahun2 memaki dan menyumpah seranah media arus perdana, ketika memangkah barisan kepimpinan terkini pas, mereka 'dengar dan taat' kepada mainan propaganda media arus perdana.

tahniahlah, sebab dikeranakan sikap 'kami dengar dan kami taat' itu, pas masih bergelut menepis krisis sampai sekarang.

begitu juga dengan saranan terbaru nik aziz. muhyiddin awal2 lagi dah kasi smash. dipercayai, dendangan lagu sama akan dimainkan semua pemimpin umno untuk mengolah pandangan umum tentang pas. media arus perdana adalah alat yang terbaik.

amat menarik untuk melihat - tapi bersedialah lagi untuk kecewa dan menangisi kebebalan diri - bagaimana sikap ahli pas dalam isu ini. diyakini, umno dan pecacai2-nya akan mempertahankan supaya EGM tidak perlu diadakan. dan bagi golongan yang 'kami dengar dan kami taat' tadi, diyakini juga mereka akan yakin bahaw EGM tak perlu untuk pas.

tapi, katakanlah EGM akhirnya dibuat juga, propaganda itu dijamin 99.99% akan terus dimainkan. nik aziz dan pengikut kumpulan anti-UG akan kecewa. peratusannya juga mungkin 99.99%.

sebab? perwakilan yang pergi ke muktamar dan yang akan memangkah undi adalah perwakilan terpilih yang menjalani doktrin 'taat dan dengar'. atau sekurang2-nya, mereka adalah perwakilan yang malas berfikir lebih daripada selapis.

apa nak buat. pas kini menjadi mangsa kepada doktrin yang ditanam pemimpinnya sejak puluhan tahun dulu.

1 ulasan:

mamai berkata...

bila bulan tak lagi bercahaya...malas nak becerita semoga mereka tak leka